Kategorie
Blog

Jak schudnąć 5kg, czyli ile schudnąć w miesiąc?

Wiele osób zaczynając odchudzanie stawia sobie cele w postaci ilości kilogramów które chcą zrzucić. Nie jest to w stu procentach właściwe podejście, ale o tym troszkę później. Chcąc pozbyć się 5kg w miesiąc trzeba działać kompleksowo i dostarczać swojemu ciału różne bodźce treningowe, dietetyczne i suplementacyjne. W tym tekście chciałbym opisać w kilku zdaniach każdy z nich, a na końcu wtrącić krótki akapit, który mam nadzieję nieco zmieni Wasze podejście do tego jak oceniać skuteczność swojego odchudzania i weryfikować osiągnięte efekty.

Dlaczego akurat 5kg?

Wielu dietetyków, trenerów personalnych i innych osób zajmujących się tematyką odchudzania profesjonalnie, ma odrębne zdanie na temat tego w jakim tempie powinno się odchudzać, aby nie było to szkodliwe dla naszego zdrowia. Tak naprawdę trudno podać jednoznaczną odpowiedź ponieważ zależy to od bardzo wielu czynników takich jak chociażby genetyka, nabyte czy wrodzone choroby, a także jak duża jest nadwaga – osoby z dużą nadwagą będą do pewnego momentu chudły szybciej. Jednak najczęściej powtarzającą się wartością jest 1kg na tydzień, dlatego też przy drobnym zaokrągleniu w tym artykule postanowiłem odpowiedzieć na pytanie jak schudnąć 5kg w miesiąc?

Dieta

Właściwe odżywanie się jest kluczem do skutecznego odchudzania. To właśnie dieta ma największy wpływ na to jak szybko gubimy zbędne kilogramy. Chcąc schudnąć 5kg w miesiąc nie możemy zaniedbać tego elementu. Może się okazać, że odstawienie słodyczy i fast foodów w tym przypadku nie wystarczy. Najlepszym rozwiązaniem będzie, jeśli korzystając z kalkulatora zapotrzebowania kalorycznego (jest ich mnóstwo w internecie) obliczysz swoje zapotrzebowanie i w trakcie dnia postarasz się przynajmniej w przybliżeniu liczyć spożywane kalorie i dostosowywać ich ilość do własnego zapotrzebowania. Ważne aby pamiętać, że niedobór kaloryczny jest prawie tak samo zły jak nadmiar. Organizm, który jest głodzony zastosuje naturalną obronę – przy najbliższej okazji specjalnie odłoży większy zapas tłuszczu na wypadek gdyby znów pojawił się duży deficyt. Bardzo pomocne mogą okazać się aplikacje na telefony komórkowe, które za pomocą paru kliknięć, po wybraniu produktów spożywczych z dostępnej listy same, na bieżąco będą obliczały nam spożyte w trakcie dnia kalorie.

Trening

Chcąc gubić 1kg na tydzień na pewno powinniśmy zwiększyć aktywność fizyczną. Najlepszym rozwiązaniem będą trzy lub cztery treningi w tygodniu, trwające co najmniej 45minut prowadzone w tempie dostosowanym do możliwości. Mogą to być spacery szybkim tempem, biegi, jazda na rowerze, pływanie czy zorganizowane zajęcia w klubie fitness. Osobiście dodam, że w moim przypadku najskuteczniejsze jest stosowanie naprzemiennie różnych treningów – biegowych, pływackich czy na siłowni. Po pierwsze nie dopada mnie tak szybko monotonia i niechęć do treningów, a po drugie mam wrażenie, że organizm lepiej reaguje kiedy jest zaskakiwany różnymi rodzajami treningu.

Tabletki na odchudzanie

Obecnie nauka w dziedzinie suplementów diety poczyniła ogromne postępy, które pozwoliły rozwinąć rynek spalaczy tłuszczu do tego stopnia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Aby wybrać skuteczne tabletki na odchudzanie, które sprawdzą się w naszym przypadku musimy określić nasze potrzeby – tzn czy zależy nam na podniesieniu efektywności treningu, czy może na zmniejszeniu ochoty na słodycze, a może poprawie metabolizmu? Istnieją także suplementy diety, które mają działanie wielopłaszczyznowe i właśnie takie polecam stosować. Jednocześnie trzeba pamiętać, że zawsze, w pierwszej kolejności powinno się brać pod uwagę stan zdrowia i ewentualne przeciwwskazania – na przykład środki termogeniczne (czyli zwiększające produkcję ciepła przez organizm) z zawartością kofeiny nie będą dobre dla osób z nadciśnieniem. Zachęcam do zapoznania się z dostępną ofertą, przeczytaniem kilku opisów i wypróbowania, bo suplementy diety mogą zdecydowanie ułatwić drogę do celu jaką jest wymarzona sylwetka.

Patrz w lustro, nie na wagę

W tym właśnie miejscu wrócę do wątku który poruszyłem na wstępie, a konkretnie dlaczego nie powinno się stawiać sobie celów w kilogramach. Trzeba zdawać sobie sprawę, że tłuszcz w stosunku do swojej objętości jest względnie lekki. Natomiast mięśnie są stosunkowo ciężkie. Dlatego zwracanie uwagi wyłącznie na wagę nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ może się okazać, że stosując odpowiednią dietę i ćwiczenia wcale nie ubywa nam kilogramów, ponieważ spalając tłuszcz podczas wysiłku fizycznego jednocześnie dajemy bodziec do wzrostu dla mięśni. Mówiąc najprościej – gubimy tłuszcz, ale nasze mięśnie stają się sprawniejsze, a co za tym idzie cięższe. Znam co najmniej kilka przypadków osób których waga rosła, ale jednocześnie zmiany w wyglądzie sylwetki były bardzo korzystne. Dlatego też poza kilogramami warto co najmniej taką samą uwagę zwracać na wymiary które pokazuje nam miarka centymetrowa, ale przede wszystkim powinniśmy obiektywnie, regularne oceniać wygląd swojej sylwetki w lustrze. Warto robić sobie co kilkanaście dni zdjęcia, które będzie można porównywać ze sobą. Zdecydowanie zachęcam aby to lustro i samopoczucie było wyznacznikiem Waszego zadowolenia, a nie cyferki na wadze.